Göteborgs Spårvägar M31

Göteborgs Spårvägar M31 325 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

---

M31 är en tredelad enriktingsvagn med en låggolvsavdelning i mittdelen. Vagnarna tillverkades av ASEA i 80 exemplar mellan 1984 och 1992. En vagn råkade ut för ett totalhaveri under leveransen och ersattes med en nybyggd vagn, så egentligen tillverkades det 81 vagnar även om en aldrig levererades. Vid leveransen hette vagnarna M21, och var då endast tvådelade, men 1998-2003 byggdes de om med en mittdel och fick istället typbeteckningen M31. Anledningen till ombyggnaden var att de tidigare hade högt golv i hela vagnen, vilket ställde till bekymmer för personer med rullstol eller barnvagn. Vagnarna var försedda med en motorboggi i varje ände samt en löpboggi mellan vagnsdelarna. Vid ombyggnaden togs löpboggin bort och istället satte man in en fyraxlad mittdel där änddelarna hängdes upp. Mittdelen tillverkades av MGB i Tyskland och är försedd med trappor i ändarna för att kunna anslutas till änddelarna med högt golv. Vid ombyggnaden ändrades numreringen från 2XX till 3XX, till exempel blev M21 241 till M31 341. Några undantag finns dock då vagnar har bytt nummer med varandra, se tabell längre ned på sidan.

---

M31 trafikerar följande av Göteborgs spårvägslinjer:

- 1: TYNNERED-FRÖLUNDA-MARKLANDSGATAN-LINNÉPLATSEN-JÄRNTORGET-STENPIREN-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-REDBERGSPLATSEN-ÖSTRA SJUKHUSET

- 2: HÖGSBOTORP-MARKLANDSGATAN-LINNÉPLATSEN-SEMINARIEGATAN-VASAPLATSEN-GRÖNSAKSTORGET-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-KORSVÄGEN-KROKSLÄTT-MÖLNDAL

- 3: MARKLANDSGATAN-VAGNHALLEN MAJORNA-STIGBERGSTORGET-JÄRNTORGET-VASAPLATSEN-VALAND-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-REDBERGSPLATSEN-KÅLLTORP

- 4: MÖLNDAL-KROKSLÄTT-KORSVÄGEN-VALAND-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-HJÄLLBO-ANGERED

- 5: LÄNSMANSGÅRDEN-BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-LILLA BOMMEN-BRUNNSPARKEN-VALAND-KORSVÄGEN-LISEBERG-KÅLLTORP-ÖSTRA SJUKHUSET

- 6: LÄNSMANSGÅRDEN-BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-NORDSTAN-BRUNNSPARKEN-GRÖNSAKSTORGET-JÄRNTORGET-LINNÉPLATSEN-SAHLGRENSKA-CHALMERS-KORSVÄGEN-ULLEVI-REDBERGSPLATSEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-KORTEDALA

- 7: TYNNERED-FRÖLUNDA-MARKLANDSGATAN-SAHLGRENSKA-CHALMERS-VASAPLATSEN-VALAND-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-BERGSJÖN

- 8: FRÖLUNDA-MARKLANDSGATAN-SAHLGRENSKA-CHALMERS-KORSVÄGEN-ULLEVI-REDBERGSPLATSEN-GAMLESTADSTORGET-HJÄLLBO-ANGERED

- 9: KUNGSSTEN-VAGNHALLEN MAJORNA-STIGBERGSTORGET-JÄRNTORGET-STENPIREN-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-HJÄLLBO-ANGERED

- 10: BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-LILLA BOMMEN-BRUNNSPARKEN-VALAND-VASAPLATSEN-CHALMERS-WAVRINSKYS PLATS-GULDHEDEN

- 11: SALTHOLMEN-LÅNGEDRAG-KUNGSSTEN-MARIAPLAN-EKEDAL-STIGBERGSTORGET-JÄRNTORGET-GRÖNSAKSTORGET-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-BERGSJÖN

- 13: BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-NORDSTAN-CENTRALSTATIONEN-KORSVÄGEN-CHALMERS-SAHLGRENSKA

---

Bakänden på M31 356. Foto: Anton Andersson - 2015.

---

Vagnarna fick i samband med ombyggnaden sitt scharfenbergkoppel borttaget och ersatt med ett albertkoppel, samt att möjligheten att multipelkoppla vagnarna togs bort. Anledningen till detta är att två multipelkopplade vagnar skulle bli alldeles för långa för hållplatserna. När scharfenbergkopplet togs bort fick de en glasfiberarmerad plastkåpa där det tidigare suttit, och detta har givit fronten ett mjukare utseende än tidigare. Bakom kåpan finns albertkopplet invikt och för att komma åt det måsta kåpan monteras bort och läggas inne i vagnen. Albertkopplet är till för att man ska kunna bogsera trasiga vagnar, och även M32 har denna koppeltyp. Vid ombyggnaden byttes även inredningen ut samtidigt som vagnarna fick kjolar framför boggierna, detta för att förhindra att personer hamnar under vagnen.

Koppelkåpan efter ombyggnaden till M31. Tidigare fanns här ett stort hål där kopplet stack ut. Foto: Anton Andersson.

---

När vagnarna bromsar så återmatas energi från motorerna till kontaktledningen, och detta resulterar i att spänningen i kontaktledningen ökar från 750 volt till 1100 volt på vissa platser. Detta ställer till en hel del bekymmer för förarna av museivagnarna, eftersom museivagnarna ökar hastigheten när spänningen stiger.

Med början 2011 inleddes ett arbete med att revidera vagnarna och byta ut styrelektroniken, eftersom den blivit föråldrad. Arbetet utförs i Tjeckien och ska vara färdigt 2016. Förutom ny styrelektronik får de även ett nytt lager lack. När elektroniken nu är ombyggd så orsakar vagnarna inte längre så höga spänningstoppar som tidigare.

Det var egentligen meningen att M31 tillsammans med M32 skulle vara de enda vagntyperna i trafik idag, men så är inte fallet eftersom Göteborgs Spårvägar lider av akut vagnbrist. Ökande trafik och krånglande M32:or har lett till att de äldre pedalvagnarna M28 och M29 fortfarande är kvar i trafik, trots att de egentligen skulle varit utrangerade.

---

Den 12 mars 1992 inträffade den allvarligaste olyckan i Göteborgs Spårvägars historia när två spårvagnar skenade baklänges nedför Aschebergsgatan, kolliderade med några bilar och mejade ned en hållplats. Färden slutade med att vagnarna kolliderade med en husvägg. Totalt omkom 13 personer i olyckan och 29 skadades. De två inblandade vagnarna var M21 235 och 245. Båda två är idag reparerade och går i trafik som M31 335 och 345.

Orsaken till olyckan var att det var strömlöst på Wavrinskys plats och att många spårvagnar hade blivit stående där. Vagnarna backades en efter en nedför Aschebergsgatan och sattes i trafik igen vid Vasaplatsen. De vagnarna var fortfarande under spännig, medan olycksvagnen var spänningslös. För att kunna flytta den lossade man bromsarna och rullade den baklänges några meter för att få den under spänning. Föraren var med ombord för att dra i nödbromsen när vagnen åter var under spänning. När den åter var under spänning drog föraren i nödbromsen, men ingenting hände. Eftersom Aschebergsgatan lutar brant så uppnådde vagnen så småningom en hastighet på cirka 100 km/h medan föraren med alla medel försökte få stopp på den, men utan resultat. På väg nedför backen kolliderade vagnen med flera bilar och i växlarna vid Vasaplatsen spårade den slutligen ur och mejade ned en hållplats. Färden slutade med att vagnarna kolliderade med en husvägg. Många av de personer som väntade vid hållplatsen skadades allvarligt och en del omkom. De andra omkomna i olyckan färdades i några av de bilar som spårvagnen kolliderade med.

Minnesmärke vid Vasaplatsen med anledning av den svåra spårvagnsolyckan 1992. Foto: Anton Andersson.

---

Göteborgs Spårvägar M31: 300-305, 305-380 = 80 st.

M31:                      

Typ: Spårvagn, tredelad

Längd: 30660 mm

Axelföljd: Bo'1''1''Bo'

Tjänstevikt: 35 ton

Effekt: 300 kW

Hastighet: 70 km/h

Tillverkare: ASEA, MGB

Byggår: 1984-1991, ombyggda 1998-2003

Sittplatser: 83 st

Ståplatser: 119 st

Tillverkningsår: Färgsättning: Ägare: Övrig info:

Göteborgs Spårvägar

M31 300

 Nej.

1984 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Assar Gabrielsson.

Göteborgs Spårvägar

M31 301

Göteborgs Spårvägar M31 301 i Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2015.

1987 (omb. 1999)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Beda Hallberg.

Göteborgs Spårvägar

M31 302

Göteborgs Spårvägar M31 302 vid Drottningtorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1987 (omb. 1999)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Svarte-Filip Johansson.

Göteborgs Spårvägar

M31 303

Nej.

1987 (omb. 1999)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Fölet.

Göteborgs Spårvägar

M31 304

 Nej.

1987 (omb. 1999)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Laila Westersund.

Göteborgs Spårvägar

M31 305

Göteborgs Spårvägar M31 305 vid Kungsportsplatsen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1987 (omb. 1999)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet S.A. Hedlund.

Göteborgs Spårvägar

M31 307

Göteborgs Spårvägar M31 307 vid Centralstationen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1987 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Karl Gerhard.

Göteborgs Spårvägar

M31 308

Göteborgs Spårvägar M31 308 i Brunnsparken. Foto: Olof Wilhelmsson - 2015.

1987 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Bengt Anderberg.

Göteborgs Spårvägar

M31 309

 Nej.

1987 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet J Sigfrid Edström.

Göteborgs Spårvägar

M31 310

Göteborgs Spårvägar M31 310 vid Centralstationen. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1987 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Poseidon.

Göteborgs Spårvägar

M31 311

 Nej.

1987 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ossborn.

Göteborgs Spårvägar

M31 312

 Nej.

1987 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Britt-Marie Mattsson.

Göteborgs Spårvägar

M31 313

 Nej.

1988 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ronnie Hartley.

Göteborgs Spårvägar

M31 314

 Nej.

1988 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sonya Hedenbratt.

Göteborgs Spårvägar

M31 315

Nej.

1988 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sören Eriksson.

Göteborgs Spårvägar

M31 316

 Nej.

1988 (omb. 1998)

Creme/Ljusblå

GS

Bär nemnet Eric Lemming.

Göteborgs Spårvägar

M31 317

Göteborgs Spårvägar M31 317 vid Munkebäckstorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1988 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet H. E. von Norrman.

Göteborgs Spårvägar

M31 318

Nej.

1988 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Bebben.

Göteborgs Spårvägar

M31 319

 Nej.

1988 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ferdinand Lundqvist.

Göteborgs Spårvägar

M31 320

Göteborgs Spårvägar M31 320 på Norra Hamngatan. Foto: Anton Andersson - 2013.

1988 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Hagge Geigert.

Göteborgs Spårvägar

M31 321

Göteborgs Spårvägar M31 321 i Göteborg. Foto: Olof Wilhelmsson - 2015.

1988 (omb. 1999)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ann-Ida Broström.

Göteborgs Spårvägar

M31 322

 Nej.

1988 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Beda.

Göteborgs Spårvägar

M31 323

 Nej.

1988 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ulrika Knape.

Göteborgs Spårvägar

M31 324

 Nej.

1988 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Nicklas Sahlgren.

Göteborgs Spårvägar

M31 325

Göteborgs Spårvägar M31 325 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1989 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Farbror Becq.

Göteborgs Spårvägar

M31 326

Göteborgs Spårvägar M31 326 vid Vagnhallen Majorna. Foto: Anton Andersson - 2015.

1989 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Gunilla Gårdfeldt.

Göteborgs Spårvägar

M31 327

Göteborgs Spårvägar M31 327 vid Drottningtorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1989 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sophus Petersen.

Göteborgs Spårvägar

M31 328

Göteborgs Spårvägar M31 328 vid Drottningtorget. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Viktor Rydberg.

Göteborgs Spårvägar

M31 329

 Nej.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Kurt Olsson.

Göteborgs Spårvägar

M31 330

Göteborgs Spårvägar M31 330 i Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2014.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Victor von Gegerfelt.

Göteborgs Spårvägar

M31 331

Göteborgs Spårvägar M31 331 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Uno Myggan Ericsson.

Göteborgs Spårvägar

M31 332

Göteborgs Spårvägar M31 332 vid Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2015.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Johanna.

Göteborgs Spårvägar

M31 333

Göteborgs Spårvägar M31 333 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 334

Göteborgs Spårvägar M31 334 vid Drottningtorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1989 (omb. 2000)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Harry Hjörne.

Göteborgs Spårvägar

M31 335

Göteborgs Spårvägar M31 335 vid Vagnhallen Majorna. Foto: Anton Andersson - 2015.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Var inblandad i den allvarliga olyckan vid Vasaplatsen 1992.

Göteborgs Spårvägar

M31 336

 Nej.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 337

Göteborgs Spårvägar M31 337 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1989 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 338

Nej.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 339

 Nej.

1989 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 340

Göyeborgs Spårvägar M31 340 i Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2014.

1990 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Louisa Simson.

Göteborgs Spårvägar

M31 341

 Nej.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Dalida Dahlqvist.

Göteborgs Spårvägar

M31 342

 Nej.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Viveca Lärn.

Göteborgs Spårvägar

M31 343

Göteborgs Spårvägar M31 343 vid Drottnigtorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 344

Göteborgs Spårvägar M31 344 vid Botaniska. Foto: Anton Andersson - 2015.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 345

Göteborgs Spårvägar M31 345 på Viktoriagatan. Foto: Anton Andersson - 2015.

1990 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Andesson & Lälling.

Var inblandad i den allvarliga olyckan vid Vasaplatsen 1992.

Göteborgs Spårvägar

M31 346

 Nej.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 347

 Nej.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Torsten Henriksson.

Göteborgs Spårvägar

M31 348

Göteborgs Spårvägar M31 348 vid Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2015.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 349

Göteborgs Spårvägar M31 349 vid Korsvägen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 350

Göteborgs Spårvägar M31 350 vid Masthuggstorget. Foto: Anton Andersson - 2012.

1990, 1991 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Består av M21 250A och 257B.

Göteborgs Spårvägar

M31 351

Göteborgs Spårvägar M31 351 vid Munkebäckstorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 352

Göteborgs Spårvägar M31 352 vid Drottningtorget. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1990 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sture Allén.

Göteborgs Spårvägar

M31 353

Göteborgs Spårvägar M31 353 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2013.

1990 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 354

Göteborgs Spårvägar M31 354 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1990 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ingemar Håvik.

Göteborgs Spårvägar

M31 355

Göteborgs Spårvägar M31 355 vid Drottningtorget. Foto: Carl-Johan Jargenius - 2015.

1990 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 356

 Nej.

1990 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 357

Göteborgs Spårvägar M31 357 vid Centralstationen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1990, 1991 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Endre Nemes.

Består av M21 257A och 250B.

Göteborgs Spårvägar

M31 358

 Nej.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sun Axelsson.

Göteborgs Spårvägar

M31 359

 Nej.

1991 (omb. 2001)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sten-Åke Cederhök.

Göteborgs Spårvägar

M31 360

 Nej.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Pompelina.

F.d. M21 206.

Göteborgs Spårvägar

M31 361

Göteborgs Spårvägar M31 361 på Östra Hamngatan. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 362

 Nej.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 363

 Nej.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 364

Göteborgs Spårvägar M31 364 vid Lilla Bommen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 365

Göteborgs Spårvägar M31 365 vid Kungsportsplatsen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 366

Göteborgs Spårvägar M31 366 på Östra Hamngatan. Foto: Anton Andersson - 2014.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 367

Göteborgs Spårvägar M31 367 vid Drottningtorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ernst Fontell.

Göteborgs Spårvägar

M31 368

Göteborgs Spårvägar M31 368 vid Drottningtorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Åke Abrahamson.

Göteborgs Spårvägar

M31 369

Göteborgs Spårvägar M31 369 vid Drottningtorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Alexander Keiller.

Göteborgs Spårvägar

M31 370

Göteborgs Spårvägar M31 370 vid Marklandsgatan. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Tomas von Brömsen.

Göteborgs Spårvägar

M31 371

Göteborgs Spårvägar M31 371 vid Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2015.

1991 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 372

 Nej.

1991 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Per Nyström.

Göteborgs Spårvägar

M31 373

 Nej.

1991 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 374

Göteborgs Spårvägar M31 374 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1991 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Albert Ehrensvärd.

Göteborgs Spårvägar

M31 375

Göteborgs Spårvägar M31 375 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1992 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Dickson-familjen.

Göteborgs Spårvägar

M31 376

Göteborgs Spårvägar M31 376 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1992 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ada.

Göteborgs Spårvägar

M31 377

 Nej.

1992 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Jenny Lind.

Göteborgs Spårvägar

M31 378

Göteborgs Spårvägar M31 378 vid Redbergsplatsen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1992 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M31 379

 Nej.

1992 (omb. 2003)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Göteborgskoloristerna.

Göteborgs Spårvägar

M31 380

 Nej.

1992 (omb. 2002)

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Elfrida Andrée.

F.d. M21 260.

 

Kontakt

Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta Lokstallet på: erik.lokstallet@gmail.com