Göteborgs Spårvägar M29

Göteborgs Spårvägar M29 802 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

-

M29 är den senast levererade av pedalvagnarna i Göteborg och är till utseendet identisk med sina föregångare M25 och M28. Tekniskt skiljer sig den dock en hel del från främst M28. M29 levererades i 60 exemplar och tillsammans med föregångarna M25 och M28 utgör de pedalvagnarna i Göteborg. Som namnet antyder så körs de med fotpedaler, istället för med handkontroller som annars brukligt. Precis som i en automatväxlad bil har vagnarna två pedaler, en för pådrag och en för broms. Namnet började som ett smeknamn för att kunna särskilja dessa äldre vagnar från de nyare M21-vagnarna. M21 finns inte längre i trafik, men de är alla ombyggda till typ M31 istället, och går fortfarande i trafik. Så småningom accepterades namnet pedalvagn och det används nu även i officiella dokument. M25 finns inte längre i trafik, men flera finns bevarade hos Spårvägssällskapet Ringlinien.

---

M29 trafikerar följande av Göteborgs spårvägslinjer:

- 1: TYNNERED-FRÖLUNDA-MARKLANDSGATAN-LINNÉPLATSEN-JÄRNTORGET-STENPIREN-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-REDBERGSPLATSEN-ÖSTRA SJUKHUSET

- 2: HÖGSBOTORP-MARKLANDSGATAN-LINNÉPLATSEN-SEMINARIEGATAN-VASAPLATSEN-GRÖNSAKSTORGET-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-KORSVÄGEN-KROKSLÄTT-MÖLNDAL

- 3: MARKLANDSGATAN-VAGNHALLEN MAJORNA-STIGBERGSTORGET-JÄRNTORGET-VASAPLATSEN-VALAND-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-REDBERGSPLATSEN-KÅLLTORP

- 5: LÄNSMANSGÅRDEN-BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-LILLA BOMMEN-BRUNNSPARKEN-VALAND-KORSVÄGEN-LISEBERG-KÅLLTORP-ÖSTRA SJUKHUSET

- 6: LÄNSMANSGÅRDEN-BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-NORDSTAN-BRUNNSPARKEN-GRÖNSAKSTORGET-JÄRNTORGET-LINNÉPLATSEN-SAHLGRENSKA-CHALMERS-KORSVÄGEN-ULLEVI-REDBERGSPLATSEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-KORTEDALA

- 7: TYNNERED-FRÖLUNDA-MARKLANDSGATAN-SAHLGRENSKA-CHALMERS-VASAPLATSEN-VALAND-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-BERGSJÖN

- 10: BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-LILLA BOMMEN-BRUNNSPARKEN-VALAND-VASAPLATSEN-CHALMERS-WAVRINSKYS PLATS-GULDHEDEN

- 11: SALTHOLMEN-LÅNGEDRAG-KUNGSSTEN-MARIAPLAN-EKEDAL-STIGBERGSTORGET-JÄRNTORGET-GRÖNSAKSTORGET-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-BERGSJÖN

- 13: BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-NORDSTAN-CENTRALSTATIONEN-KORSVÄGEN-CHALMERS-SAHLGRENSKA

---

M29 går dock fortfarande i trafik och går nästan alltid tillsammans med M28. Vagnarna är multipelkörbara, men hållplatserna tillåter inte längre så långa tåg som förr då det förekom både tre- och fyravagnståg. Hållplatserna har dock förkortats så att endast två vagnar får plats. Nu körs oftast en M29 först med en M28 bakom, eftersom nästan alla M28 saknar biljettautomat, medan M29 har dessa. Det förekommer även tåg med dubbla M28 eller dubbla M29, men det är inte så vanligt. Även enkelvagnar förekommer på grund av vagnbrist.

Ett tåg bestående av M29 818 och M28 758 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

En ensam M29 på väg uppför Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

---

M25 levererades av Hägglunds, medan M28 levererades av ASEA på grund av att Hägglunds hade orderböckerna fulla för tillfället, läs mer om detta på sidan om M28. M29 tillverkades dock av Hägglunds som nu åter kunde ta emot beställningar. M25 och M29 är mest lika, eftersom de är från samma tillverkare. M28 är likadan på utsidan, men har ett helt annat elsystem än vad de andra två har.

Efter flera bränder på Angeredsbanan där flera M28 blivit totalförstörda infördes det 2008 förbud för pedalvagnar på Angeredsbanan. Detta på grund av att på nämnda bana är hastigheten hög och avståndet mellan hållplatserna långt, vilket har lett till vagnarna har överhettats.

Eftersom vagnarna är så gamla har de blivit renoverade flera gånger, bland annat har de försetts med luckor framför boggierna för att förhindra att folk hamnar under vagnen. De har även försetts med moderna destinationsskyltar av fullmatristyp.

Det var meningen att både M28 och M29 skulle varit utrangerade för länge sedan, men de har blivit kvar på grund av den kraftiga vagnbrist som Göteborgs Spårvägar lider av. Vagnbristen beror både på grund av tekniska problem med de nya spårvagnarna av typen M32, men också på grund av ökande trafik. Eftersom vagnbristen är så akut så råder det för tillfället skrotningsförbud för spårvagnar, vilket har inneburit att även mycket svårt skadade vagnar som egentligen skulle ha skrotats också har reparerats.

M29 är en modernare konstruktion än sina föregångare och har till exempel inte samma problem med dörrarna som M28 har, utan dörrarna är elektriskt styrda. Precis som M25 och M28 saknar dock vagnarna lågt golv vilket gör att man inte kan ta ombord rullstolar, och detta har skapat en hel del kritik mot Göteborgs Spårvägar. Ibland har rullstolsburna tvingats vänta i timmar eftersom det bara har kommit pedalvagnar och inga låggolvsvagnar. Man försöker därför balanda vagnarna så att det inte ska gå för många pedalvagnar efter varandra.

Kopplen är en ganska stor säkerhetsrisk eftersom de sticker ut ganska långt framför vagnarna. Vid kollisioner med bilar är kopplet det som träffar först och oftast orsakar det stora skador på bilen, och ganska ofta även personskador. De moderna vagnarna har kopplet invikt under vagnen och dessutom skyddas det av en frontkåpa, något som de äldre vagnarna saknar.

Trots dessa problem och den höga åldern finns det inga planer på att skrota M29 och de kommer att rulla på Göteborgs gator i många år till.

---

Göteborgs Spårvägar M29: 801-838, 840-857, 859, 860 = 58 st.

M29:                      

Typ: Spårvagn, enkel

Längd: 15132 mm

Axelföljd: Bo'Bo'

Tjänstevikt: 17 ton

Effekt: 200 kW

Hastighet: 60 km/h

Tillverkare: Hägglunds

Byggår: 1969-1972

Sittplatser: 36 st

Ståplatser: 82 st

Tillverkningsår:  Färgsättning:  Ägare: Övrig info:             

Göteborgs Spårvägar

M29 801

Göteborgs Spårvägar M29 801 vid Kungsportsplatsen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1969

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 802

Göteborgs Spårvägar M29 802 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1969

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 803

Göteborgs Spårvägar M29 803 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1970

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 804

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 805

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sven-Erik Johansson.

Göteborgs Spårvägar

M29 806

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Albert och Herbert.

Göteborgs Spårvägar

M29 807

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Hulda Sköldberg.

Göteborgs Spårvägar

M29 808

Göteborgs Spårvägar M29 808 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Leif "Loket" Olsson.

Göteborgs Spårvägar

M29 809

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 810

Göteborgs Spårvägar M29 810 vid Kungsportsplatsen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ulla Skoog.

Göteborgs Spårvägar

M29 811

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Bengt Hubendick.

Göteborgs Spårvägar

M29 812

Göteborgs Spårvägar M29 812 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1970

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 813

Göteborgs Spårvägar M29 813 i Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2015.

1970

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 814

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Hans Josefsson.

Göteborgs Spårvägar

M29 815

Göteborgs Spårvägar M29 815 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1970

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 816

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 817

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 818

Göteborgs Spårvägar M29 818 på Götaälvbron Foto: Anton Andersson - 2015.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Pelle Pettersson.

Göteborgs Spårvägar

M29 819

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 820

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Åke Norling.

Göteborgs Spårvägar

M29 821

 Nej.

1970

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Nils Dahlbeck.

Göteborgs Spårvägar

M29 822

 Nej.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 823

Göteborgs Spårvägar M29 823 i Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2014.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 824

 Nej.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 825

Göteborgs Spårvägar M29 825 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1971

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Victor Hasselblad.

Göteborgs Spårvägar

M29 826

Göteborgs Spårvägar M29 826 på Östra Hamngatan. Foto: Anton Andersson - 2015.

1971

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet August Kobb.

Göteborgs Spårvägar

M29 827

 Nej.

1971

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Git Gay.

Göteborgs Spårvägar

M29 828

 Nej.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 829

 Nej.

1971

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Emil & Emilia

Göteborgs Spårvägar

M29 830

 Nej.

1971

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Jan Johansson.

Göteborgs Spårvägar

M29 831

 Nej.

1971

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Arne Thorén.

Göteborgs Spårvägar

M29 832

Göteborgs Spårvägar M29 732 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 833

 Nej.

1971

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet: Stefan Ljungqvist.

Göteborgs Spårvägar

M29 834

Göteborgs Spårvägar M29 834 vid Vagnhallen Majorna. Foto: Anton Andersson - 2015.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 835

Göteborgs Spårvägar M29 835 vid Dr. Sydows Gata. Foto: Anton Andersson - 2015.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 836

Göteborgs Spårvägar M29 836 vid Kungsportsplatsen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 Bär namnet Fiolmannen.

Göteborgs Spårvägar

M29 837

Göteborgs Spårvägar M29 837 vid Drottningtorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1971

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ingrid Segerstedt-Wiberg.

Göteborgs Spårvägar

M29 838

Göteborgs Spårvägar M29 838 vid Centralstationen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 840

 Nej.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 841

Göteborgs Spårvägar M29 841 vid Lilla Bommen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1971

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 842

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Barbro Hörberg.

Göteborgs Spårvägar

M29 843

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 844

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Syster Olga.

Göteborgs Spårvägar

M29 845

Göteborgs Spårvägar M29 845 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Hans Peterson.

Göteborgs Spårvägar

M29 846

Göteborgs Spårvägar M29 846 på Östra Hamngatan. Foto: Anton Andersson - 2015.

1972

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 847

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 848

Göteborgs Spårvägar M29 848 vid Valand. Foto: Anton Andersson - 2014.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Kal.

Göteborgs Spårvägar

M29 849

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Kalle Glader.

Göteborgs Spårvägar

M29 850

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 851

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Neeme Järvi.

Göteborgs Spårvägar

M29 852

Göteborgs Spårvägar M29 852 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet William Chalmers.

Göteborgs Spårvägar

M29 853

Göteborgs Spårvägar M29 853 vid Drottningtorget. Foto: Anton Andersson - 2015.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Torbjörn Nilsson.

Göteborgs Spårvägar

M29 854

Göteborgs Spårvägar M29 854 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Isaac Béen.

Göteborgs Spårvägar

M29 855

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 856

Göteborgs Spårvägar M29 856 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Agne Simonsson.

Göteborgs Spårvägar

M29 857

Göteborgs Spårvägar M29 857 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1972

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M29 859

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Smilet.

Göteborgs Spårvägar

M29 860

 Nej.

1972

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Hubert Lärn.

 

Kontakt

Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta Lokstallet på: erik.lokstallet@gmail.com