Göteborgs Spårvägar M28

 

Göteborgs Spårvägar M28 722 och 732 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014.

-

M28 är den äldsta av Göteborgs fyra spårvagnstyper i trafik. De är precis som alla nuvarande spårvagnar i Göteborg av typen enriktningsvagn, vilket innebär att de endast har förarplats i ena änden och dörrar på ena sidan. 70 vagnar levererades mellan 1965 och 1967, och nästan alla är fortfarande i trafik. Tillsammans med föregångaren M25 och efterföljaren M29 utgör de pedalvagnarna i Göteborg, och som namnet antyder så körs de med fotpedaler, istället för med handkontroller som annars brukligt. Precis som i en automatväxlad bil har vagnarna två pedaler, en för pådrag och en för broms. Namnet började som ett smeknamn för att kunna särskilja dessa äldre vagnar från de nyare M21-vagnarna. M21 finns inte längre i trafik, men de är alla ombyggda till typ M31 istället, och går fortfarande i trafik. Så småningom accepterades namnet pedalvagn och det används nu även i officiella dokument. M25 finns inte längre i trafik, men flera stycken finns bevarade hos Spårvägssällskapet Ringlinien.

---

M28 trafikerar följande av Göteborgs spårvägslinjer:

- 1: TYNNERED-FRÖLUNDA-MARKLANDSGATAN-LINNÉPLATSEN-JÄRNTORGET-STENPIREN-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-REDBERGSPLATSEN-ÖSTRA SJUKHUSET

- 2: HÖGSBOTORP-MARKLANDSGATAN-LINNÉPLATSEN-SEMINARIEGATAN-VASAPLATSEN-GRÖNSAKSTORGET-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-KORSVÄGEN-KROKSLÄTT-MÖLNDAL

- 3: MARKLANDSGATAN-VAGNHALLEN MAJORNA-STIGBERGSTORGET-JÄRNTORGET-VASAPLATSEN-VALAND-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-REDBERGSPLATSEN-KÅLLTORP

- 5: LÄNSMANSGÅRDEN-BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-LILLA BOMMEN-BRUNNSPARKEN-VALAND-KORSVÄGEN-LISEBERG-KÅLLTORP-ÖSTRA SJUKHUSET

- 6: LÄNSMANSGÅRDEN-BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-NORDSTAN-BRUNNSPARKEN-GRÖNSAKSTORGET-JÄRNTORGET-LINNÉPLATSEN-SAHLGRENSKA-CHALMERS-KORSVÄGEN-ULLEVI-REDBERGSPLATSEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-KORTEDALA

- 7: TYNNERED-FRÖLUNDA-MARKLANDSGATAN-SAHLGRENSKA-CHALMERS-VASAPLATSEN-VALAND-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-BERGSJÖN

- 10: BISKOPSGÅRDEN-EKETRÄGATAN-BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-LILLA BOMMEN-BRUNNSPARKEN-VALAND-VASAPLATSEN-CHALMERS-WAVRINSKYS PLATS-GULDHEDEN

- 11: SALTHOLMEN-LÅNGEDRAG-KUNGSSTEN-MARIAPLAN-EKEDAL-STIGBERGSTORGET-JÄRNTORGET-GRÖNSAKSTORGET-BRUNNSPARKEN-CENTRALSTATIONEN-GAMLESTADSTORGET-KVIBERG-BERGSJÖN

- 13: BRÄMAREGÅRDEN-HJALMAR BRANTINGSPLATSEN-NORDSTAN-CENTRALSTATIONEN-KORSVÄGEN-CHALMERS-SAHLGRENSKA

---

M28 går fortfarande i trafik och går nästan alltid tillsammans med M28. Vagnarna är multipelkörbara, men hållplatserna tillåter inte längre så långa tåg som förr då det förekom både tre- och fyravagnståg. Hållplatserna har dock förkortats så att endast två vagnar får plats. Nu körs oftast en M29 först med en M28 bakom, eftersom nästan alla M28 saknar biljettautomat, medan M29 har dessa. Det förekommer även tåg med dubbla M28 eller dubbla M29, men det är inte så vanligt. Även enkelvagnar förekommer på grund av vagnbrist.

Ett tåg bestående av M29 818 och M28 758 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

Interiör Göteborgs Spårvägar M28. Foto: Anton Andersson - 2015.

---

När man skulle beställa en efterföljare till M25 ville man ha en vagn av samma typ, och precis som M25 skulle de nya vagnarna också tillverkas av Hägglunds, men så blev inte fallet. M28 byggdes istället av ASEA, och anledningen till detta var att Hägglunds hade sina orderböcker fulla och inte kunde ta emot fler beställningar. Hägglunds ville inte lämna ut sina ritningar så istället fick man låna ut en vagn från Göteborg till ASEA så att de kunde kopiera den. Man konstruerade dock ett helt nytt elsystem. Eftersom en del av vagnarna levererades före högertrafikomläggningen gick de baklänges bakom vänstertrafikvagnar den första tiden för att få dörrarna på rätt sida.

Efter flera bränder på Angeredsbanan där flera M28 blivit totalförstörda infördes det 2008 förbud för pedalvagnar på Angeredsbanan. Detta på grund av att på nämnda bana är hastigheten hög och avståndet mellan hållplatserna långt, vilket har lett till vagnarna har överhettats.

Eftersom vagnarna är så gamla har de blivit renoverade flera gånger, bland annat har de försetts med luckor framför boggierna för att förhindra att folk hamnar under vagnen. De har även försetts med moderna destinationsskyltar av fullmatristyp.

Det var meningen att både M28 och M29 skulle varit utrangerade för länge sedan, men de har blivit kvar på grund av den kraftiga vagnbrist som Göteborgs Spårvägar lider av. Vagnbristen beror både på grund av tekniska problem med de nya spårvagnarna av typen M32, men också på grund av ökande trafik. Eftersom vagnbristen är så akut så råder det för tillfället skrotningsförbud för spårvagnar, vilket har inneburit att även mycket svårt skadade vagnar som egentligen skulle ha skrotats också har reparerats.

M28 är dock inte en helt nutidsenlig konstruktion, och det finns vissa saker som kan ställa till bekymmer. Vagnarna saknar lågt golv vilket gör att man inte kan ta ombord rullstolar, och detta har skapat en hel del kritik mot Göteborgs Spårvägar. Ibland har rullstolsburna tvingats vänta i timmar eftersom det bara har kommit pedalvagnar och inga låggolvsvagnar. Man försöker därför balanda vagnarna så att det inte ska gå för många pedalvagnar efter varandra.

De mittersta och bakre dörrarna öppnas inte automatiskt utan måste öppnas av resenären, vilket kan vålla bekymmer. Dörrarna är inte elektriskt manövrerade utan måste öppnas med kraft, och ibland kan de vara mycket svåra att få upp på grund av den kraftiga fjädringen som håller dörrarna stängda. Om man släpper dörrarna går de genast igen. Några M28 har dock försetts med elektriska mittdörrar.

Kopplen är en säkerhetsrisk eftersom de sticker ut ganska långt framför vagnarna. Vid kollisioner med bilar är kopplet det som träffar först och oftast orsakar det stora skador på bilen, och ganska ofta även personskador.

Trots dessa problem och den höga åldern finns det inga planer på att skrota M28 och de kommer att rulla på Göteborgs gator i många år till.

---

Göteborgs Spårvägar M28: 701-711, 713-718, 720-724, 726-732, 734, 735, 737-743, 745-749, 751-763, 766-768, 770 = 60 st.

M28:                           

Typ: Spårvagn, enkel

Längd: 15132 mm

Axelföljd: Bo'Bo'

Tjänstevikt: 16,8 ton

Effekt: 176 kW

Hastighet: 60 km/h

Tillverkare: ASEA

Byggår: 1965-1967

Sittplatser: 38 st

Ståplatser: 78 st

Tillverkningsår:  Färgsättning:  Ägare: Övrig info:          

Göteborgs Spårvägar

M28 701

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Evald.

Göteborgs Spårvägar

M28 702

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Viran Rydqvist.

Göteborgs Spårvägar

M28 703

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 704

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Wilhelm o August Röhss.

Göteborgs Spårvägar

M28 705

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ester i Brunnsparken.

Göteborgs Spårvägar

M28 706

Göteborgs Spårvägar M28 706 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sixten Camp.

Göteborgs Spårvägar

M28 707

Göteborgs Spårvägar M28 707 vid Centralstationen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1965

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 708

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 709

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Kerstin Svensson.

Göteborgs Spårvägar

M28 710

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Maja Stina Berntsson.

Göteborgs Spårvägar

M28 711

Göteborgs Spårvägar M28 711 vid Kungsportsplatsen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Karl Alfred.

Göteborgs Spårvägar

M28 713

Göteborgs Spårvägar M28 713 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2015.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Kapten Bölja.

Göteborgs Spårvägar

M28 714

Göteborgs Spårvägar M28 714 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ronny Jönsson.

Göteborgs Spårvägar

M28 715

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Jack.

Göteborgs Spårvägar

M28 716

Göteborgs Spårvägar M28 716 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Kent Andersson.

Göteborgs Spårvägar

M28 717

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ninnan Santesson.

Göteborgs Spårvägar

M28 718

Göteborgs Spårvägar M28 718 i Brunnsparken. Foto: Anton Andersson - 2015.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Wilhelm Stenhammar.

Göteborgs Spårvägar

M28 720

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Helge Härneman.

Göteborgs Spårvägar

M28 721

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Edwin Ahlqvist.

Göteborgs Spårvägar

M28 722

Göteborgs Spårvägar M28 722 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Evert Taube.

Göteborgs Spårvägar

M28 723

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Lars Gatenhielm.

Göteborgs Spårvägar

M28 724

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Lars Hjörne.

Göteborgs Spårvägar

M28 726

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 727

 Nej.

1965

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Bengt A Öhnander.

Göteborgs Spårvägar

M28 728

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Anders Bernmar.

Göteborgs Spårvägar

M28 729

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Karin Boye.

Göteborgs Spårvägar

M28 730

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Totta Näslund.

Göteborgs Spårvägar

M28 731

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 732

Göteborgs Spårvägar M28 732 på Kungsportsavenyen. Foto: Anton Andersson - 2014.

1966

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 734

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 735

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Lasse Dahlqvist.

Göteborgs Spårvägar

M28 737

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 738

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sven Wollter.

Göteborgs Spårvägar

M28 739

Göteborgs Spårvägar M28 739 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Malte Johnson.

Göteborgs Spårvägar

M28 740

Göteborgs Spårvägar M28 740 vid Dr. Sydows Gata. Foto: Anton Andersson - 2015.

1966

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 741

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Brita Borg.

Göteborgs Spårvägar

M28 742

Göteborgs Spårvägar M28 742 på Östra Hamngatan. Foto: Anton Andersson - 2015.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Per-Olof Ahl.

Göteborgs Spårvägar

M28 743

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Bengt Lidner.

Göteborgs Spårvägar

M28 745

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 746

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sven Schånberg.

Göteborgs Spårvägar

M28 747

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Karin Kavli.

Göteborgs Spårvägar

M28 748

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 749

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ebbe Hagard.

Göteborgs Spårvägar

M28 751

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ludde Gentzel.

Göteborgs Spårvägar

M28 752

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sofia Källgren.

Göteborgs Spårvägar

M28 753

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ester Mosesson.

Göteborgs Spårvägar

M28 754

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sven Rydell.

Göteborgs Spårvägar

M28 755

Göteborgs Spårvägar M28 755 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ingvar Oldsberg.

Göteborgs Spårvägar

M28 756

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Sven Wingqvist.

Göteborgs Spårvägar

M28 757

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Aron Jonason.

Göteborgs Spårvägar

M28 758

Göteborgs Spårvägar M28 758 på Götaälvbron. Foto: Anton Andersson - 2015.

1966

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Torgny Segerstedt.

Göteborgs Spårvägar

M28 759

 Nej.

1966

Creme/Ljusblå

GS

 

Göteborgs Spårvägar

M28 760

 Nej.

1967

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Dan Broström.

Göteborgs Spårvägar

M28 761

Göteborgs Spårvägar M28 761 vid Östra Sjukhuset. Foto: Anton Andersson - 2015.

1967

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Göran Johansson

Göteborgs Spårvägar

M28 762

 Nej.

1967

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Märta Ternstedt.

Göteborgs Spårvägar

M28 763

 Nej.

1967

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Axel Engdahl.

Göteborgs Spårvägar

M28 766

 Nej.

1967

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Ingemar Johansson.

Göteborgs Spårvägar

M28 767

 Nej.

1967

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Lars-Åke Skager

Göteborgs Spårvägar

M28 768

 Nej.

1967

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet Gunnar Gren

Göteborgs Spårvägar

M28 770

 Nej.

1967

Creme/Ljusblå

GS

Bär namnet David Carnegie.

          

Kontakt

Har du några synpunkter eller frågor om den här sidan? Vänligen kontakta Lokstallet på: erik.lokstallet@gmail.com